حسابداری مالیاتی

مقدمه

 

امروزه حسابداری آنقدر دچار تغییر و تحول گشته که بخش های دولتی را از بخش خصوصی و کلان را از خرد جدا نموده ، زمانی که مالیات در قوانین کشورها شکل جدی و کاربردی بخود گرفت و شرکت ها و کارمندان مجبور به پرداخت مالیات شدند دولت برای محاسبات فنی مالی خود ناچار به تربیت افرادی شد که بتوانند این مهم را به پایان برسانند. دوره کاردانی حسابداری با گرایشهای دولتی و مالیاتی یکی از رشته های آموزش عالی است که هدف آن آموزش و تربیت کاردانهای مالی محاسباتی و مالیاتی درنظام مالی دولتی و سطوح مختلف سازمان هزینه و خزانه دار یکل و همچنین سازمان تشخیص مالیات می باشد .

هدف دوره

تامین نیروی انسانی متخصص مالی محاسباتی و مالیاتی وزارت اقتصادی و دارایی و سایر دستگاههای اجرایی از رده های شغلی ، حسابدار ، کمک حسابرس، کمک کارشناس مالی ، معاون ذیحساب و هم چنین کمک ممیز ، ممیز ، کمک کارشناس مالی و مالیاتی و حسابرس مالیاتی و سایر شاغل صف و ستاد در حوزه فنی ، مالی و اداری در وضعیت مطلوب تحصیلات دانشگاهی در مقطع کاردانی می باشد.

 

 

 

 

 

مالیات

 

درآمد دولت از دو نوع مالیات ترکیب یافته بود : اول از خراج یا مالیات ارضی ، دوم گزیت یا مالیات سرانه .

زنان و کودکان و پیران از مالیات سرانه معاف بودند . مبنای وصول مالیات ارضی گریب یا جریب بود که تقریباً معادل دو هزار و چهارصد متر می باشد .

مالیات را معمولاً در سه قسط دریافت می داشتند که به اصطلاح آن روز سه مرک می گفتند . علاوه بر مالیات خراج و گزیت ، تقدیم تحفی نیز مرسوم بود که آن را آیین می نامیدند که در موقع شرف یابی به حضور شاهنشاه در عید نوروز و مهرگان تقدیم می کردند . از واردات ، عوارض گمرکی دریافت می داشتند .

دیگر درآمدها اتفاقی بود مانند گنج گاو و گنج بادآورده که به دست خسروپرویز افتاد . ونیز غنایمی که بر اثر فتح شهرهای دشمن بدست می آمد از درآمدهای اتفاقی بشمار می رفت .

مصارف دولت بیشتر عبارت بود از هزینة جنگ و مخارج دربار و حقوق مستخدمان دولت و انجام امور عام المنفعه از قبیل بنای پلها و تعمیر سدها .

در هنگام بر تخت نشستن شاه جدید همة سکه های خزانه را گداخته و باتمثال شاه نو ضرب می کردند .

ارز عمده ای که در هنگام صلح به ایران وارد می شد عبارت از مبلغ هنگفت پول طلایی بود که دولت ایران بابت نگاهداری در بندهای قفقاز از رومیان می گرفت .

رئیس دیوان محاسبات کشور را ایران آمارکار می خواندند که گاهی مقام وی معاونت بزرگفرمذار بود . عایدات سالیانة دولت در زمان خسروپرویز به 240میلیون درهم ، تقریباً معادل 294 میلیون مارک طلا بوده است .

 

طول مقطع تحصیلی و شکل نظام

طول متوسط دوره کاردانی حسابداری با گرایشهای دولتی و مالیاتی 2 تا 3 سال است که دروس آن حداقل در 5 نیمسال برنامه ریزی شده است.

طول هر نیمسال تحصیلی 17 هفته فعال آموزشی است و هر واحد درس به صورت نظری 17 ساعت و به صورت عملی 34 ساعت خواهد بود.

دانشجویان از نیمسال دوم تحصیل هر هفته 22 ساعت زیر نظر کارشناسان و افراد خبره ، در مشاغل مختلف و تخصصی وزارت امور اقتصادی و دارایی به کارورزی اشتغال خواهند یافت تا آموخته های نظری خود را با دستاوردهای تجربی کامل کنند.





سطوح رشته

 

ردیف

نام دانشگاه

کاردانی

کارشناسی

ارشد

دکترا

1

وزارت اقتصاد

 

*

 

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



درسهای رشته

 

ردیف

نام درس

ردیف

نام درس

1

آمار کاربردی

2

اصول تنظیم و کنترل بودجه دولتی

3

اصول حسابداری 1

4

اصول حسابداری 2

5

اصول حسابداری 3

6

اصول علم اقتصاد 1

7

اصول علم اقتصاد 2

8

بررسی مالیاتی

9

پژوهش عملیاتی

10

پول و ارز و بانکداری

11

تحلیل قوانین و مقررات مالیاتی 1

12

تحلیل قوانین و مقررات مالیاتی 2

13

حسابداری پیشرفته 1

14

حسابداری پیشرفته 2

15

حسابداری صنعتی 1

16

حسابداری میانه 1

17

حسابداری دولتی 1

18

حسابداری دولتی 2

19

حسابداری صنعتی 2

20

حسابداری میانه 2

21

حسابرسی 1

22

حسابرسی 2

23

حسابرسی دولتی

24

حقوق اساسی و آشنایی با تشکیلات دولت

25

حقوق تجارت ( بازرگانی)

26

حقوق و مقررات مدنی

27

روشهای تحقیق و ماخذشناسی

28

ریاضیات پایه

29

ریاضیات کاربردی

30

زبان تخصصی حسابداری 1

31

زبان تخصصی حسابداری 2

32

مالیه عمومی و خط مشی مالی دولت ها

33

مباحث جاری در قوانین مالیاتی

34

مبانی رفتار سازمانی

35

مبانی سازمان و مدیریت

36

مبانی و کاربرد کامپیوتر در مدیریت

37

مبانی مالیات

38

مدیریت تولید

39

کلیات حقوق

40

کلیات قوانین و مقررات مالی دولتی






صنعت و بازار کار

 

بنابر طبیعت واحدهای گذرانده شده و کارورزی های ضمن آموزش ، دانش آموختگان این دو رشته در مقطع کاردانی حسابداری قابلیت های لازم جهت تصدی مشاغل زیر را خواهند داشت.

 

 

 

 

 

 

نیروی انسانی متخصص مالی محاسباتی و مالیاتی وزارت اقتصادی و دارایی در سایر دستگاههای اجرایی به عنوان:

•        حسابدار ،

•        کمک حسابرس،

•        کمک کارشناس مالی ،

•        معاون ذیحساب و

•        هم چنین کمک ممیز ،

•        ممیز ،

•        کمک کارشناس مالی و مالیاتی و

•        حسابرس مالیاتی

وايمكس چيست ؟؟

با وایمکس بیشتر آشنا شوید.

خیلی از کاربران اینترنت زمانی را به یاد دارند که توسط مودم‌های دیال‌آپ به شبکه‌ی پهناور اینترنت وصل می‌شدند و از این دنیای مجازی استفاده می‌کردند. در آن زمان حجم اطلاعات بسیار بسیار کم بود و اکثر وب‌سایت‌ها در کمتر از ۱۰ ثانیه به صورت کامل بارگذاری می‌شدند. رفته‌رفته دامنه‌ی اطلاعات و نیاز کاربران افزایش یافت و این باعث شد تا نوآوری‌های جدیدی در زمینه‌ی ارتباطات به‌وجود آید. برای مثال فناوری‌های DSL و کابل‌های نوری از جمله‌ی این فناوری‌های جدید در زمینه‌ی تبادل اطلاعات با سرعت بالاتر بود. اما همگی می‌دانیم که در دنیای فناوری اطلاعات تلاش برای نوآوری و بهتر شدن روزبه‌روز جدی‌تر می‌شود.

آشنایی با وایمکس

Wimax Logo

Wimax Logo

همان‌طور که می‌دانید بعضی از فناوری‌های ارتباطی نظیر کابل‌های نوری، هزینه‌های بسیار بالایی دارند و این خود یک نقطه ضعف برای این نوع فناوری‌ها به حساب می‌آید. در کشورهای در حال توسعه که دارای اقتصاد خوبی نیستند، استفاده از چنین فناوری با این هزینه‌ی گزاف مقرون به صرفه نخواهد بود. این خود مسئله‌ای برای پیدایش نوع جدیدتری از فناوری‌های ارتباطی شد که هم هزینه‌ی کمتری داشت و هم سرعت تبادل اطلاعات بالاتر بود. این نوآوری وایمکس نام گرفت. در حقیقت وایمکس یک فناوری جدید ارتباطی از نوع بی‌سیم با پهنای باند وسیع می‌باشد. به بیان تخصصی‌تر، وایمکس نسل دوم پروتکل‌های ارتباطات بی‌سیم می‌باشد که از پهنای باند بالاتری استفاده می‌کند و از تداخل امواج جلوگیری می‌کند؛ که از این طریق می‌توان برای افزایش سرعت انتقال داده‌ها در مسافت‌های زیاد بهره برد.

چگونگی اتصال به وایمکس

چگونگی اتصال به وایمکس

پروتکل‌های وایمکس که توسط موسسه‌ی IEEE تعیین شده‌است، تحت استاندارد ۸۰۲.۱۶ می‌باشد که دارای چندین زیر مجموعه می‌باشد. از بین زیر مجموعه‌های این استاندارد، ۲ زیر مجموعه کاربرد بیشتری دارند که شامل استاندارد ۸۰۲.۱۶d برای تجهیزات ثابت و استاندارد ۸۰۲.۱۶e برای تجهیزات موبایل و ثابت می‌باشد.

فناوری ارتباطی وایمکس دارای مزیت‌های زیادی از جمله:

  • عدم وجود محدودیت مکانی: به این معنی که کاربر از طریق وایمکس می‌تواند در سراسر منطقه‌ی تحت پوشش این شبکه، از سرویس استفاده کند.
  • امنیت بالا: در این نوع فناوری ارتباطی، داده‌ها در فضا به صورت بسته منتقل می‌شوند که بر روی هر بسته رمزگذاری می‌شود و دسترسی به این داده‌ها تنها توسط کاربر عضو شبکه امکان‌پذیز خواهد بود.
  • خدمات ارزش افزوده: در فناوری ارتباطی وایمکس کاربر علاوه بر استفاده از اینترنت، می‌تواند از خدماتی همچون: تلفن اینترنتی (VoIP)، شبکه‌ی اختصاصی مجازی ( VPN)، انتقال داده‌ها همچون فایل‌های موسیقی، تصویری، ویدئویی و … و بسیاری موارد دیگر استفاده کند.
  • در بلایای طبیعی: به علت برد بالای امواج در فناوری ارتباطی وایمکس، نباید نگران از دسترس خارج شدن آن به هنگام وقوع بلایای طبیعی باشیم. برای مثال در سال ۲۰۰۴ و در جریان سونامی که در اندونزی رخ داد، تنها راه ارتباطی فقط وایمکس بود.
  • در تلفن‌های همراه: همان‌طور که اشاره شد با استفاده از استاندارد ۸۰۲.۱۶e می‌توان از وایمکس در تلفن همراه نیز استفاده کرد. البته تلفن همراه هم باید از این استاندارد پشتیبانی کند. از جمله تلفن های همراهی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند می‌توان به SAMSUNG SPH-P9000 ،HTC max 4G و NOKIA N810 اشاره کرد.

موارد ذکر شده تنها بخشی از مزایای فناوری ارتباطی وایمکس بودند که اشاره شد.

نمونه ای از آنتن های وایمکس

نمونه ای از آنتن های وایمکس

وایمکس در ایران

کشور عزیزمان ایران از جمله کشورهای در حال توسعه می‌باشد که برای توسعه‌ی همه جانبه‌ی فناوری ارتباطات پرسرعت، استفاده از وایمکس امری ضروری به نظر می‌رسد. از این رو سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور در تابستان سال ۱۳۸۶، اقدام به مطالعات اولیه برای صدور مجوز وایمکس نمود و بعد از گذشت حدودا یک سال در تیر ماه سال ۱۳۸۷، مزایده‌ی وایمکس در کشور برگزار گردید و در اسفند ماه همان سال، پروانه‌ی برندگان مزایده‌ی وایمکس اعطا شد.

شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، قرار است در فاز اول، خدمات وایمکس را در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز و کرج ارائه کند.

اینترنت وایرلس چیست؟

وایرلس به تکنولوژی ارتباطی اطلاق می شود که در آن از امواج راديويی، مادون قرمز و مايکروويو ، به جای سيم و کابل ، برای انتقال سيگنال بين دو دستگاه استفاده می شود.از ميان اين دستگاه ها می توان پيغامگيرها، تلفن های همراه، کامپيوتر های قابل حمل، شبکه های کامپيوتری، دستگاه های مکان ياب، سيستم های ماهواره ای و PDA ها را نام برد.تکنولوژی Wireless به سرعت در حال پيشرفت است و نقش کليدی را در زندگی ما در سرتاسر دنيا ايفا می کند.


فوايد تکنولوژی Wireless

تکنولوژی Wireless به کابر امکان استفاده از دستگاه های متفاوت ، بدون نياز به سيم يا کابل ،? در حال حرکت? را می دهد.شما می توانيد صنوق پست الکترونيکی خود را بررسی کنيد، بازار بورس را زير نظر بگيريد، اجناس مورد نياز را خريداری کنيد و يا حتی برنامه? تلويزيون مورد علاقه خود را? تماشا کنيد.بسياری از زمينه های کاری از جمله مراقبت های پزشکی، اجرا قوانين و سرويس های خدماتی احتياج به تجهيزات Wireless دارند.تجهيزات Wireless به شما کمک می کند تا تمام اطلاعات را به راحتی برای مشتری خود به نمايش در بياوريد.از طرفی می توانيد تمامی کارهای خود را در حال حرکت به سادگی به روز رسانی کنيد و آن را به اطلاع همکاران خود برسانيد.تکنولوژی Wireless در حال گسترش است تا بتواند ضمن کاهش هزينه ها، به شما امکان کار در هنگام حرکت را نيز بدهد.در مقايسه با شبکه های سيمی ، هزينه نگهداری شبکه های Wireless کمتر می باشد.شما می توانيد از شبکه های Wireless برای انتقال اطلاعات از روی درياها، کوهها و ... استفاده کنيد و اين در حالی است که برای انجام کار مشابه توسط شبکه های سيمی، کاری مشکل در پيش خواهيد داشت.

سيستم های Wireless

سيستم های Wireless می توانند به سه دسته اصلی تقسيم شوند :
  • سيستم Wireless ثابت : از امواج راديويی استفاده می کند و خط ديد مستقيم برای برقراری ارتباط لازم دارد. بر خلاف تلفن های همراه و يا ديگر دستگاههای Wireless، اين سيستم ها از آنتن های ثابت استفاده می کنند و به طور کلی می توانند جانشين مناسبی برای شبکه های کابلی باشند و می توانند برای ارتباطات پرسرعت اينترنت و يا تلويزيون مورد استفاده قرار گيرند.امواج راديويی وجود دارند که می توانند اطلاعات بيشتری را انتقال دهند و در نتيجه از هزينه ها می کاهند.
  • سيستم Wireless قابل حمل : دستگاهی است که معمولا خارج از خانه، دفتر کار و يا در وسايل نقليه مورد استفاده قرار می گيرند.نمونه های اين سيستم عبارتند از : تلفن های همراه، نوت بوکها، دستگاه های پيغام گير و PDA ها.اين سيتم از مايکروويو و امواج راديويی جهت انتقال اطلاعات استفاده می کند.
  • سيستم Wireless مادون قرمز : اين سيستم از امواج مادون قرمز جهت انتقال سيگنالهايی محدود بهره می برد.اين سيستم معمولا در دستگاه های کنترل از راه دور، تشخيص دهنده های حرکت، و دستگاه های بي سيم کامپيوترهای شخصی استفاده می شود.با پيشرفت حاصل در سالهای اخير، اين سيستم ها امکان اتصال کامپيوتر های نوت بوک و کامپيوتر های معمول به هم را نيز می دهند و شما به راحتی می توانيد توسط اين نوع از سيستم های Wireless ، شبکه های داخلی راه اندازی کنيد.
آينده Wireless

نسل سوم شبکه ها ،3G، نسل آينده شبکه های Wireless نامگذاری شده است.سيستم های 3G کمک می کنند تا صدا و تصوير و داده را با کيفيت مناسب و به سرعت انتقال دهيم.پيش بينی IDC برای کاربردی شدن 3G سال 2004 می باشد و تا آن موقع در حدود 29 ميليون کاربر m-commerce) mobilecommerce) در آمريکا وجود خواهند داشت.از طرفی IBM معتقد است که بازار کلی تجهيزات Wireless در سال 2003 به رقمی بالغ بر 83 بيليون دلار خواهد رسيد.

ADSL چیست؟

DSL) كه می‌توان آن را خط اشتراک دیجیتال نامید، روشی برای اتصال به اینترنت با سرعت بالا و هزینه كمتر است.

انواع مختلفی از DSL وجود دارد که امکان اتصال به اینترنت را با سرعت‌ها و امکانات مختلف مهیا می‌کنند. اما نوعی که بیشتر در کشورمان شناخته شده است Asymmetric-DSL یا ADSL یا DSL نامتقارن است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد DSL به مقاله آشنایی با خطوط DSL مراجعه فرمایید.

 

مقایسه انواع  DSLها:

1- Asymmetric DSL) ADSL):

این روش DSL نامتقارن نامیده شده و دلیل آن هم تفاوت سرعت دریافت و ارسال است.

این روش بدون ایجاد خط جدید و با استفاده از پهنای باند استفاده نشده خط تلفن ارایه می شود. این خطوط پرسرعت با نصب تجهیزاتی در مرکز تلفن کاربران و از سویی نصب مودم خاص در محل استقرار کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های این خطوط عدم استفاده از خط تلفن است بعبارتی دیگر در زمان استفاده، تلفن کاربر اشغال نمی‌شود و هزینه‌های تلفن را به همراه ندارد و درهمین حال سرعتی معادل 40 برابرخطوط عادی را داشته باشد. شما می توانید تا 6.1 مگابیت بر ثانیه دریافت و 640 كیلوبیت بر ثانیه ارسال داشته باشید.

مزایای استفاده از سرویس ADSL :

1. دسترسی به اینترنت پرسرعت تا 40 برابر خطوط معمولی

2. اتصال دائم به اینترنت

3. امکان استفاده همزمان از اینترنت و تلفن و یا فاکس

4. عدم اشغالی تلفن در زمان اتصال به اینترنت

5. عدم پرداخت هزینه قبض تلفن

6. حق اشتراك ثابت ماهیانه

7. نصب سریع و آسان

معایب خطوط ADSL

1. عدم امکان استفاده مشترک یک اشتراک در مکان‌های مختلف

2. عدم امکان تغییر خط تلفن مورد استفاده به دلیل نصب تجیهزات در مخابرات.

3. گرانی تجهیزات اولیه به نسبت خطوط عادی

4. سرعت متغیر با افت و خیز با توجه به تعداد کاربران شبکه

5. وجود حفره‌های امنیتی

6. سرعت معمولی در ارسال فایل‌ها

ADSL Modem

2- Consumer Digital Subscriber Line) CDSL):

یا DSL مصرف كننده نوعی دیگر از این تكنولوژی است. از ADSL سرعت كمتری دارد و توانایی دریافت تا 1مگابیت بر ثانیه را دارد و همچینین سرعت ارسال بسیار كمتری به نسبت ADSL دارد.

 

3-High bit-rate DSL) HDSL): سرعت دریافت و ارسال اطلاعات یکسان است. در این روش تا 1.544 مگابیت بر ثانیه بر روی خطوط دوبل دریافت و 2.048 مگابیت بر ثانیه ارسال امکان پذیر است.

 

4-ISDN DSL) ISDL): این روش در اختیار کاربران استفاده کننده از ISDN است. ISDL در مقایسه با سایر روش‌های DSL دارای پایین ترین سرعت است. سرعت این خطوط 144 کیلوبیت در ثانیه است.

 

5-Multirate Symmetric DSL) MSDSL): در این روش سرعت ارسال و دریافت اطلاعات یکسان است. نرخ سرعت انتقال اطلاعات توسط مرکز ارائه دهنده سرویس DSL، تنظیم می‌گردد.

 

6-Rate Adaptive) RADSL):  در این روش این امکان وجود دارد که سرعت برقراری ارتباط با توجه به مسافت و کیفیت خط تغییر کند.

 

7-Symmetric DSL) SDLS): در واقع DLS با خطوط متقارن است. سرعت ارسال و دریافت یکسان است و بر خلاف HDSL فقط به یک خط نیاز خواهد بود.

 

8-UDSL: در حقیقت همان HDSL است ولی با خطوطی یكطرفه. این نوع از DSL توسط شركت‌های اروپایی پیشنهاد شد.

 

9-Very high bit-rate) VDSL):  این روش نامتقارن است و در مسافت‌های کوتاه به‌مراه خطوط مسی تلفن استفاده می‌گردد.

 

10-Voice-over DSL)VoDSL): یک نوع خاص از IP تلفنی است. در این روش چند خط ترکیب و به یک خط تلفن تبدیل تبدیل می‌شوند.

جشن سده

جشن سده

جشن سَده، یکی از جشن‌های همگانی ایران کهن، در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه برابر با آبان روز از بهمن ماه با افروختن هیزمی که مردمان، از پگاه بر بام خانه خود یا بر بلندی کوهستان گرد آورده‌اند، آغاز می‌شود. جشن سده یک جشن ملی ایرانیان است و به هیچ دین و مذهبی مربوط نیست.

جشن «سَـدَه» بزرگ‌ترین جشن آتش و یکی از کهن‌ترین آیین‌های شناخته شده در ایران باستان است. در این جشن در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه، همه مردمانِ سرزمین‌های ایرانی بر بلندای کوه‌ها و بام خانه‌ها، آتش‌هایی برمی‌افروخته و هنوز هم کم‌وبیش بر می‌افروزند. مردمان نواحی مختلف در کنار شعله‌های آتش و با توجه به زبان و فرهنگ خود، سرودها و ترانه‌های گوناگونی را خوانده و آرزوی رفتن سرما و آمدن گرما را می‌کنند. همچنین در برخی نواحی، به جشن‌خوانی، بازی‌ها و نمایش‌های دسته‌جمعی نیز می‌پردازند.

آنچنان که جابر عناصری در کتاب «تجلی دوازده ماه» و رضا مرادی غیاث آبادی در کتاب «نوروز نامه» نوشته‌اند، امروزه این مراسم در میان روستانشینان شمال شرقی کشور (همچون آزادوَر و روستاهای دشت جوین)، در بخش‌هایی از افغانستان و آسیای میانه (با نام «خِـرپَـچار»)، در کردستان (پیرامون سلیمانیه و اورامانات)، نواحی مرکزی ایران (با نام‌های «هله‌هله»، «کُـرده»، «جشن چوپانان») و در میان برخی روستانشینان و عشایر لرستان، کردستان، آذربایجان و کرمان رواج دارد.

 

جشن سده هیچگاه به هیچیک از اقوام یا ادیان باستان ارتباطی نداشته و همواره جشنی ملی و برگرفته از شرایط اقلیمی و رویدادهای کیهانی بوده‌است. قدمت زیاد این مراسم باعث شده تا در باره دلایل برگزاری آن روایت‌های بسیار متعدد و متناقضی در منابع قدیم ثبت شود.

با اینکه در هیچیک از متون پهلوی و منابع زرتشتی عصر ساسانی و پس از آن، نامی از جشن سده و مراسم آن برده نشده و پیداست که این جشن در مغایرت با سنت زرتشتی بوده است؛ اما خوشبختانه در دوران معاصر این مراسم در میان هم‌میهنان زرتشتی نیز رایج شده‌است که البته در شیوه برگزاری، به برخی آیین‌های کهن و گاه مهم آن توجه نمی‌شود.

سده از دیدگاه تاریخی

داستان پدیدآمدن آتش و بنیاد نهاندن جشن سده در شاهنامه بدین گونه آمده‌است که هوشنگ با چند تن از نزدیکان از کوه می‌گذشتند که مار سیاهی نمودار شد. هوشنگ سنگ بزرگی برداشت و به سوی آن رها کرد. سنگ به کوه برخورد کرد و آتش از برخورد سنگ‌ها برخاست. به گفته فردوسی:

بر آمد به سنـــگ گران سنـگ خرد  هم آن و هم این سنـگ گردید خرد

فروغی پـــدید آمد از هر دو سنگ  دل سنگ گشت از فروغ آذرنـــــگ

جهــــاندار پیش جهان آفریــــن  نـــیایش همی کرد و خواند آفرین

که اورا فـــروغی چنین هدیه داد  همین آتــــــش آن گاه قبله نهاد

یکی جشن کرد آنشــب و باده خورد  ســــده نام آن جشن فرخنده کرد

داستان کشف آتش در زمان هوشنگ، هیچگاه باور ایرانیان نبوده و از ساخته‌های جدیدتر است. این فرضیه امروزه مورد توجه بیشتر شاهنامه‌شناسان قرار گرفته و از جمله در نسخه‌های تصحیح شده آقایان، استاد جلال خالقی مطلق و مصطفی جیحونی، داستان کشف آتش به دلایل بسیاری در زمره بیت‌های افزوده شده و الحاقی شاهنامه آورده شده‌است. از سویی از این داستان در هیچیک از متون تاریخی مقدم بر شاهنامه و گاه متاخر بر آن یاد نشده‌است و همچنین می‌دانیم که کشف آتش بسیار کهن‌تر از عصر هوشنگ است که با توجه به اشاره‌های شاهنامه در باره چگونگی و دستاوردهای زندگی انسان در آن دوره (ساخت ابزار ریزسنگی، یکجانشینی، آغاز کشت‌وزرع و اهلی کردن برخی حیوانات)، می‌بایست با دوره‌ای منطبق باشد که در باستان‌شناسی بنام «میان‌سنگی/ مزولیت» (حدود ۱۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سال پیش) خوانده می‌شود. و از سوی دیگر این بیت‌ها در برخی نسخه‌های متقدم شاهنامه و از جمله کهن‌ترین آن (دست‌نویس فلورانس) وجود ندارد.

به نوشته مورخانی همچون بیرونی،بیهقی،گردیزی جشن سده یکی از سه جشن بزرگ ایرانیان است که در دوران اسلامی، تا اواخر دوران خوارزمشاهیان و حمله مغول دوام آورد و هم سلاطین و امیران و هم مردم عادی این جشن را به‌پا می‌داشتند. مشهورترین و بزرگترین جشن سده در زمان مردآویج در سال ۳۲۳ هجری در اصفهان برگزار شده‌است و چنان‌که در تاریخ بیهقی آمده‌است جشن سده دیگری که به یاد مردم مانده، جشنی است که در زمان سلطان مسعود غزنوی در سال ۴۳۰ هجری برگزار شد.

به هر روی، ماندگاری سده در فرهنگ ایرانی بسیار مرهون اقوام گوناگون ایرانی است. کرمان، در هشتاد سال گذشته مهد برگزاری سده بوده‌است و همه ساله باشکوه‌ترین جشن سده نیز در آن جا توسط همه مردم برگزار می‌شود. در سال‌های پس از انقلاب، زرتشتیان این جشن را با روشهای تازه‌ای که سابقه تاریخی ندارد، برپا می‌کنند. روح‌الامینی، که خود کرمانی است، درباره برگزاری سده در کرمان می‌گوید: «کرمانی‌ها این جشن را باشکوه‌تر از مناظق دیگر برگزار می‌کنند. هنوزهم در کرمان رسم است که کشاورزان از خاکستر آتش بر زمین‌هاشان می‌پاشند، زیرا عقیده دارند که خاکستر آتش سده به زمین برکت می‌دهد.» او ادامه می‌دهد: «در گذشته‌های نه چندان دور این مراسم در پشت‌بام‌ها برگزار می‌شد. این جشن جمعی و همگانی است. هیچ گاه این مراسم پنهانی و در خفا انجام نمی‌شده و همواره با حضور تعداد زیادی از مردم در بیابان‌ها و دشت‌ها برپا می‌شده‌است. هنوز هم در کرمان در روز جشن سده، مدارس را تعطیل می‌کنند.» به رغم گذشت هزاران سال از برگزاری نخستین سده، امروزه تغییرات محسوسی در برگزاری این جشن به وجود نیامده‌است. دکتر روح‌الامینی که تغییرات آیین‌ها را در طول زمان پیگیری می‌کند، معتقد است این آیین آن قدر قوت داشته که موفق به حفظ خود شده و با اشاره به خاطره‌ای می‌گوید: «حتی در زمان جنگ با آنکه از شکوه جشن سده کم شده بود، ولی باز هم مردم در روز دهم بهمن دور هم در بداق آباد کرمان (باغی که تا چند سال پیش معمولا سده را در آن جشن می‌گرفتند) جمع می‌شدند. از آن جا که سده را آتش می‌زنند، به این جشن سده‌سوزی هم می‌گویند. روح‌الامینی از ماجرای سده‌سوزی کرمان در سال‌های دهه چهل که تازه این رسم احیا شده بود روایت جالبی تعریف می‌کند: «نزدیک غروب دو موید، لاله به دست، با لباس سفید از باغچه بیرون آمده، زمزمه‌کنان به سده نزدیک می‌شوند و از سمت راست سه بار گرد آن می‌گردند. سپس این خرمن هیزم را با شعله لاله‌ها از چهار سو آتش می‌زنند. ساعت‌ها طول می‌کشد تا شعله‌ها و حرارت آتش فروکش کند و مردم، بویژه نوجوانان و جوانان بتوانند برای پریدن از روی آتش به بوته‌های پراکنده نزدیک شوند. در گذشته اسب‌سوارانی که منتظر فروکش کردن شعله‌ها بودند، زودتر از دیگران خود را به آب و آتش زده و هنرنمایی می‌کردند. کشاورزان می‌کوشیدند مقداری از خاکستر سده را بردارند و به نشانه پایان یافتن سرمای زمستان، گرما را به کشتزار خود ببرند. شرکت‌کنندگان کم کم به خانه برمی‌گشتند، ولی جوانانی که تا نیمه‌های شب پیرامون سده می‌ماندند، کم نبودند.» در این شب ستاره گرما به زمین می‌آید.

سده از دیدگاه دینی

این جشن به یاد آورنده اهمیت نور، آتش و انرژی است. نوری که از خداوند جداست و از خداوند جدا هم نیست. قبله ای که در همه جا هست، هر جا نور است ،خدا آن جاست. فروغ خورشید ،ماه ،آتش چراغ و نیز روشنایی درونی بی پایان خوانده شده است.

آیین جشن سده

حکیم عمر خیام در کتاب نوروزنامه می نویسد: ((هر سال تا به امروز جشن سده را پادشاهان نیک عهد در ایران و توران به جای می آورند،بعد از آن به امروز ،زمان این جشن به دست فراموشی سپرده شد و فقط زرتشتیان که نگهبان سنن باستانی بوده و هستند این جشن باستانی را بر پا می داشتند)) هر چند نوشته شده است که مرد آوریج زیاری به سال ۳۲۳ هجری (سده دهم میلادی) این جشن را در اصفهان با شکوه بر گزار کرد. همچنین در زمان غزنویان این جشن دوباره رونق گرفت و عنصری شاعر نامدار ایران در یکی از جشن های سده در برابر سلطان محمود قصیده ای درباره سده خواند که آغاز آن این است:

ســـــــــده جشن ملوک نامداراسـت  زافریدون و از جـــــــــــم یادگار است

در ایران باستان و در میان زرتشتیان ایران،این جشن نزدیک غروب آفتاب،باآتش افروزی آغاز میشود و امروز هم با همان سنت کوه هایی از بوته و خارو هیزم در بیرون شهر فراهم شده ،در حالی که موبدان لاله به دست اوستا زمزمه میکنند،بوته ها را روشن کرده و مردمی که در آن جا جمع شده اند نماز آتش نیایش خوانده ،این مراسم به وسیله ی انجمن زرتشتیان کرمان سده هاست که بیرون از شهر انجام شده و همه مردم زن و مرد ،زرتشتی و مسلمان ،کلیمی در آن جا گرد آمده و در شادی شرکت می کنند در تهران این جشن بیست و پنج سال است که با شکوه وسیله سازمان فروهر در باغ ورجاوند برگزار می شود.در شیراز پنج سال این جشن به همت همسرم پریچهر (همسر دکتر فرهنگ مهر)و با یاری زرتشتیان ،آرتشیان و مردم شیراز ،برابر کعبه زرتشت ،نزدیک تخت جمشید برگزار میشود.

Sadeh

Sadeh, public celebrations of ancient Iran, beginning the evening of Feb. equal tenth day of November-January with a wood fire people, Pegah on the roof of your home or around the mountain and have a long, begins. Sadeh is an Iranian national celebration and is not related to any religion.

Celebration "century" biggest fire festival and one of the oldest known Ancient rituals are. The evening celebrated the beginning of Feb. I, all the people of the Iranian lands on roof and tall mountains, Tshhayy Brmyafrvkhth still on Myafrvznd Kmvbysh. People in different areas of fire and flames along with their language and culture, songs and read a variety of songs and hope to go cold and heat are coming. Also, in some areas, to Jshnkhvany, games, and also shows collective pay.

So that violent elements in the book "manifestation of twelve months and Reza Moradi-Abadi Ghiasi the book" New Year Letter "written, among today's rural northeast country (such as plain Jovain Zadvr and villages), in parts of Afghanistan and Central Asia ( called "Khrpchar"), Kurdistan (Sulaimaniyah and surrounding Avramanat), central Iran (names "Hlhhlh", "have", "Celebration shepherds") and among some tribes and rural Lorestan, Kurdistan, Azerbaijan and Kerman Popularity there.

Sadeh never any relatives or no religions and ancient communication ever national celebration from was the climate and cosmic events. Old event has caused a lot about its reasons for holding multiple and conflicting narratives very old sources should be recorded.

Although none of the texts in Pahlavi and Zoroastrian sources Sassanid era and thereafter, the name of Sadeh and it's been used and suggests that in contradiction with the celebration of the Zoroastrian tradition, but fortunately the contemporary Zoroastrian ceremony among Hmmyhnan Asked which of course is also held in a manner, to some ancient rituals and sometimes not considered important.

Centuries of historical perspective

Fire and Human Pdydamdn story Nhandn Sadeh in Shahnameh Hooshang which thus provided with some mountains near the Black Snake chart was passed. Hooshang large stone removed and dropped into it. Stone Mountain hit rocks and fire rose from the collision. According to Ferdowsi:

The stone was also lacking the expensive stone and the stone was made

Foroughi This gave both the inexorable return of the Light Stone Azarang

Jahandar ago demiurge prayer and calls proved utterly

Foroughi gave him such a gift to the same prayer then fire agency

One to celebrate wine and eat Nshb century its name to celebrate auspicious

Story at the time of the discovery of fire Hooshang, never believe the Iranians not Sakhthhay newer. This hypothesis now being considered more Shahnamhshnasan including corrected versions of gentlemen, Professor Mustafa Jalal Khaleqi absolute Jyhvn story of the discovery of fire for many reasons among the bits added and extension have been Shahnameh. On the one hand none of these stories in historical texts prior to its recent Shahnameh and sometimes does not remember the discovery of fire and know very Khntr Hooshang era that the Shahnameh Asharhhay about how human life and achievements of that period (construction Ryzsngy tool, Ykjanshyny starting Kshtvzr and domesticate certain animals), must be consistent with the archaeological period known as "Mesolithic / Mzvlyt (approximately 15,000 to 10,000 years ago) is called. And the other bits in some earlier versions of Shahnameh and its oldest (Florence manuscripts) does not exist.

Mvrkhany as to the external Beyhaqi, Gardez Sadeh one of the three major celebrations during the Iranian Islamic era until the late Khvarzmshahyan and Mongols lasted and kings and princes and ordinary holiday Bhpa Mydashtnd. The largest and most popular Sadeh Mardavij time in 323 AH and is held in Isfahan, as provided by Beyhaqi Sadeh other people needed to remember, to celebrate that at the time of Sultan Masood Ghaznavi was held in the year 430 AH.

On each, lasting much indebted century Iranian culture Iranian ethnic diversity. Kerman, in the eighty years ago was the cradle holding century and every year the magnificent Sadeh, where is held by all people. In the years after the revolution, Zoroastrians celebrated with new techniques that no historical record, are held. Rvhalamyny, Kirmani, who is about holding century in Kerman said: "This celebration Kermanian Bashkvhtr from other Mnazq are held. Kerman is still drawing fire on farmers Zmynhashan Mypashnd ash, because ash-fire century belief that the earth is blessed. "He continues:" In the not too distant Gzshthhay ceremony was held on rooftops. This celebration is a collective and universal. It's never hidden and subtle Nmyshdh and always with many people in the deserts and plains up surpassed. Still Kerman day Sadeh, schools are closed. "Despite holding over a thousand years from the first century, today remarkable changes in holding these celebrations are Nyamdhast. Doctor Rvhalamyny rituals that changes over time will follow, believes that this faith so strong that had managed to preserve their memory and referring to says: "Even in time of war the glory Sadeh was low, but open The people around the tenth day of February Bdaq Abad in Kerman (a garden a few years ago, usually in the century celebration took it) would get together. Since the fire but their century, this feast also known Sdhsvzy. Rvhalamyny the story Sdhsvzy Kerman years sixties that was just revived this tradition defines an interesting story: "Two confirmed near sunset, tulips hand, white clothes come out of the garden, near Zmzmhknan century are on the right side three times it shall be rounded. Then stack the wood with flame tulip fire beat four sides. It takes hours to heat the fire and flames subside and people, especially adolescents and young adults able to fire jumping to close plants are scattered. In the past, waiting to alight the flame Asbsvarany were earlier than others to water and fire and were Hnrnmayy. Farmers Mykvshydnd remove some ash century and the end of winter to sign, take the heat to his farm. Participants gradually Brmygshtnd house, but young people from around mid-century night stay, not less. "Star in the night heat come to the ground.

Century from the perspective of religious

Fs act to remember the importance of this celebration of light, fire and energy. A different light from God and God's not isolated. A prayer that is everywhere, everywhere is light, God is here. Light sun, moon, fire, light and endless internal lighting has been called.

Regulations Sadeh

Hakim Omar Khayyam Nvrvznamh writes in the book: ((year to date Sadeh in the covenant of good kings and instead turn Turan, then today, this time celebrating the forgotten and the only Zoroastrian Guardian ancient traditions and are celebrated on the leg were ancient)), although written in the year 323 men Vryj Zeyar AH (tenth century BC) in celebration of this glorious held to. Also during this holiday Ghaznavids again flourished and renowned poet element in the celebrations centuries before the Sultan Mahmoud ode about a century that started calling it is:

Century celebration Molouk Namdarast Zafrydvn and souvenir Jam is

Ancient and among Zoroastrians of Iran, near the Sunset Celebration, Baatsh glow starts and today the same tradition that the mountain of wood and plant Kharv provided outside the city, while priests Tulips to Avestan are murmuring, plant to turn and where people are gathering of prayer called the fire, the ceremony by the Zoroastrian Association of Kerman century outside the host city conducted and all men and women, Muslim and Zoroastrian, Jewish, where dust the joy and participate in Tehran celebrated twenty-five years, the lush garden tool organization Forouhar Varjavand held. in Shiraz to celebrate five years of this effort Parichehr husband (wife of doctor Culture September) and helping Zoroastrians, Rtshyan and the people of Shiraz, against the Kaaba of Zoroaster, is held near Persepolis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفت خان رستم

هفت‌خوان در شاهنامهٔ فردوسی هفت مرحلهٔ دشواری بودند که رستم و اسفندیار طی كردند

داستان

کیکاووس در دژی در مازندران اسیر است. رستم به نجاتش می‌رود و در راه از هفت بلا جان سالم به در می‌برد.

خوان اول: نبرد رخش با شیر بیشه

رستم روز و شب می‌رفت و راه دو روزه را در یک روز می‌پیمود تا به دشتی رسید پر از «گور» بود و محل فرمانروایی شیری قدرتمند، رستم کمند انداخت، گوری گرفت، آتشی افروخت و شکار را بریان ساخت و خورد. «رخش» را یله کرد و خود شمشیر زیر سر نهاد و بخفت. پاسی ازشب گذشته، شیر بیامد و «یلی» خفته و اسبی آشفته بدید. نخست قصد کشتن اسب کرد رخش چنان بر سر شیر کوفت که نقش زمین گردید .رستم از خواب برخاست، شیری مرده دید و رخش را مورد نوازش قرار داد و بدو گفت: «اگر تو هلاک می‌شدی من با این شمشیر و سنان و گرز گران چگونه باید تا مازندران را می پیمودم. از این پس قبل از هرکاری مرا بیدار کن.» {فرمان برداری رخش} رستم پهلوان، اين بگفت و زمانى دراز بخوابيد. چون خورشيد سر از كوه برآورد، تهمتن از خواب خوش بيدار گشت و تن رخش را بسترد و زين بر آن نهاد و يزدان نيكى دهش را ياد كرد و آنان به ادامه راه پرداختند.

خوان دوم: بیابان بی آب

رستم در این خوان به همراه رخش در بیابان بی آب و بسیار گرم گرفتار شد.

بیابان بی آب و گرمای سخت  کزو مرغ گشتی به تن لخت لخت

چنان گرم گشتی هامون و دشت  تو گفتی که آتش بر او برگذشت

رستم تاب و توان خود را از دست داد و از پروردگار یاری طلبید تا در نهایت یک گوسفند ماده (میش) را در مقابل خویش دید و با خود اندیشید که میش بایستی آبشخوری داشته باشد. از اینرو با تکیه بر شمشیر قد راست کرد و افتان و خیزان در پی میش به راه افتاد و به آبشخور رسید و خود را سیراب نمود.

خوان سوم: جنگ با اژدها

رستم پس از رهایی از بیابان بی آب به خواب رفت که در نیمه‌های شب اژدهای پیل پیکری که در آن نزدیکی می‌زیست به رخش حمله ور شد.

زدشت اندر آمد یکی اژدها  کزو پیل گفتی نیابد رها

رخش به رستم پناه برد و با کوبیدن سُم سعی نمود او را از خواب بیدار کند اما پیش از بیدار شدن رستم از خواب، اژدها خود را پنهان نمود. رستم از خواب برخواست و به رخش غرّید که چرا بی‌دلیل وی را از خواب بیدار نموده‌است. این اتفاق یک بار دیگر تکرار شد و رستم عصبانی‌تر از پیش رخش را تهدید نمود که اگر بار دیگر وی را بی دلیل بیدار کند سر وی را از تن جدا خواهد کرد. اژدها برای بار سوم به رخش حمله کرد و رخش با تردید رستم را بیدار نمود و او این بار اژدها را پیش از آنکه پنهان شود رؤیت کرد و با وی گلاویز شد. رستم در نهایت با کمک رخش که پوست اژدها را به دندان گرفته بود، سر از تن اژدها جدا کرد.

خوان چهارم: زن جادو

رستم در راه در کنار چشمه‌ای به سفره پر زرق و برق و نعمتی بر‌خورد و از رخش پیاده شده و به نواختن سازی که در کنار سفره بود پرداخت. وی در حین آواز خواندن و نواختن، زبان به شکایت به سوی پروردگار گشود که چرا از شادی و خوشی روزگار نصیبی ندارد.

می و جام و بو یا گل و مرغزار  نکرده‌است بخشش مرا روزگار

 

زن جادوگری که با لشگری از دیوان در آن نزدیکی می‌زیست این شنید و خود را به صورت زنی زیبا به رستم نمایان کرد و لشگر دیوان را از چشم رستم به جادو پنهان نمود. رستم در میان گفتگوی خود با زن به ستایش یزدان پرداخت. جادوگر چون نام پروردگار را بشنید چهره‌اش سیاه شد.

چو آواز داد از خداوند مهر  دگرگونه گشت جادو به چهر

رستم به ماهیت زن پی برد و کمند انداخته او را اسیر کرد و با یک ضربه شمشیر او را دو نیم ساخت.

خوان پنجم: جنگ با اولاد مرزبان

در این خوان رستم در مسیر راه خود، در کنار رودی به خواب رفت و رخش در چمنزاری به چرا مشغول شد. دشت‌بان آن ناحیه که از چرای رخش به خشم آمده بود به رستم حمله برده و در خواب ضربه‌ای به وی وارد کرد.

چو در سبزه دید اسب را دشت‌بان  گشاده زبان شد، دمان، آن زمان

سوی رخش و رستم بنهاده روی  یکی چوب زد گرم بر پای اوی

رستم از خواب برخواست و گوشهای دشت بان را کنده و کف دست او نهاد. دشت‌بان به پهلوان آن نواحی که "اولاد" نام داشت و سپاهیانش ، شکایت برد. اولاد و سپاهیانش به جنگ رستم رفتند. رستم به سپاه حمله برده و پس از تار و مار کردن آنان اولاد را اسیر کرد و به او گفت که اگر محل دیو سپید را به وی نشان دهد او را شاه مازندران خواهد کرد و در غیر این صورت او را خواهد کشت . اولاد نیز پیشاپیش رستم و رخش به راه افتاد تا محل دیو سپید را به آنان نشان دهد...

خوان ششم: جنگ با ارژنگ دیو

پس از آنکه رستم و اولاد به کوه اسپروز یعنی محلی که در آن دیو سپید، کاووس را در بند کرده بود، رسیدند دریافتند که یکی از سرداران دیو سپید به نام ارژنگ دیو مامور نگهبانی از آن است. رستم شب را خوابید و صبح روز بعد اولاد را با طناب به درختی بست و به جنگ ارژنگ دیو رفت. وی با حمله‌ای سریع سر ارژنگ دیو را از تن جدا ساخت و در نتیجه سپاهیان ارژنگ دیو نیز از ترس پراکنده شدند.

چو رستم بدیدش بر انگیخت اسب  بیامد به کردار آذرگشسب

سر و گوش بگرفت و یالش دلیر  سر از تن بکندش به کردار شیر

پر از خون سر دیو کنده ز تن  بینداخت زان سو که بد انجمن

سپس رستم و اولاد به سمت شهری که محل نگهداری کاووس و سپاهیانش بود به راه افتادند و آنان را از بند رها ساختند. کاووس رستم را در مورد محل دیو سپید راهنمایی کرد و رستم و اولاد به سمت غار محل زندگی دیو سپید به راه افتادند.

خوان هفتم: جنگ با دیو سفید

در خوان آخر ، رستم و اولاد به هفت کوه که غار محل زندگی دیو سفید در آن قرار داشت رسیدند. شب را در آنجا سپری کردند. صبح روز بعد رستم پس از بستن دست و پای اولاد، به دیوان نگهبان غار حمله ور شد و آنان را از بین برد. وی سپس وارد غار تاریک شد. در غار با دیو سپید مواجه شد که همانند کوهی به خواب رفته بود.

به رنگ شبه روی و چون شیر موی  جهان پر ز پهنا و باﻻی اوی

به غار اندرون دید رفته به خواب  به کشتن نکرد ایچ رستم شتاب

دیو سفید با سنگ آسیاب و کلاه خود و زره آهنی به جنگ رستم رفت. رستم یک پا و یک ران وی را از بدن جدا ساخت. دیو با همان حال با رستم گلاویز شد و نبردی طولانی میان آندو درگرفت که گاه رستم و گاه دیو در آن برتری می‌یافتند. در پایان، رستم با خنجر خود دل دیو را پاره کرده و جگر او را در آورد.

 

زدش بر زمین همچو شیر ژیان  چنان کز تن وی برون کرد جان

فرو برد خنجر دلش بر درید  جگرش او تن تیره بیرون کشید

همه غار یکسر تن کشته بود  جهان همچو دریای خون گشته بود

سایر دیوان با دیدن این صحنه فرار کردند. با چکاندن خون دیو در چشمان کاووس و سپاهیان ایران، همگی آنان بینایی خود را باز یافتند و به جشن و پایکوبی مشغول شدند.

 

اینترنت وایرلس , اینترنت بی سیم

اينترنت وايرلس: Wireless به تکنولوژی ارتباطی اطلاق می شود که در آن از امواج راديويی، مادون قرمز و مايکروويو ، به جای سيم و کابل ، برای انتقال سيگنال بين دو دستگاه استفاده می شود.از ميان اين دستگاه ها می توان پيغامگيرها، تلفن های همراه، کامپيوتر های قابل حمل، شبکه های کامپيوتری، دستگاه های مکان ياب، سيستم های ماهواره ای و PDA ها را نام برد.تکنولوژی Wireless به سرعت در حال پيشرفت است و نقش کليدی را در زندگی ما در سرتاسر دنيا ايفا می کند .

خط بریل

" خط بریل "

خط بريل كه در سال ۱۸۲۱ توسط لوئیس بریل ابداع شد، روشی است كه به طور گسترده‌ای در دنيا توسط نابينايان برای خواندن و نوشتن استفاده می‌شود. خط بريل در زبان‌های راست به چپ از راست به چپ نوشته شده و از چپ به راست خوانده می‌شود و در زبان‌های چپ به راست برعكس.

هر كاراكتر يا سلول بريل از شش نقطه تشكيل شده كه در يك مستطيل به صورت 2 ستون سه نقطه‌ای كنار هم قرار می‌گيرند. هر سلول می‌تواند دو حالت برجسته يا غير برجسته داشته باشد كه جايگشت اين دو حالت در شش نقطه مجموعاً ۶۴ حالت مختلف را ايجاد می‌كند. بدين ترتيب امكان نوشتن كليه حروف الفبا، اعداد و علایم رياضی، همچنين علایم نگارشی چون ويرگول، نقطه و ... فراهم می‌آيد.

جهت ارجاع و نامگذاری، اين نقطه‌ها را به ترتيب شماره‌گذاری می‌كنند. در زبان‌های راست به چپ، به طور استاندارد نقطه‌های سمت راست از بالا به پايين شماره ۱ تا ۳ و نقطه‌های سمت چپ، از بالا به پايين شماره ۴ تا ۶ را دارند. مثلاً برجسته بودن خانه‌های ۱-۳-۴ يعنی خانه بالا سمت راست، پايين سمت راست و بالا سمت چپ نماد حرف "م" يا در انگليسي حرف m می‌باشد.

یکصد و پنجاه سال پیش به نظر غیر ممکن می رسید که روزی نابینایان نیز همانند سایرین قادر به خواندن و نوشتن باشند ، اما لویی بریل که در زمان حیات خود از نعمت بینایی محروم شد دست به ابتکاری زد که بعدها به نام خود وی به ثبت رسید . ابتکار او نه تنها نابینایان را قادر به خواندن و نوشتن کرد بلکه حتی عده ای از آنان را به کسب مدارج عالی تحصیلی ، علمی و نیز به موقعیتهای شغلی بالا رساند ، شاهکاری که زندگی آنان را دگرگون و میل به حیات را در آنان دو چندان کرد .

علی رغم آسان بودن فراگیری الفبای خط بریل ، اکثر نابینایان در انتقال حس بینایی به حس لامسه دچار مشکل اند و به راحتی قادر نیستند آن چیزی را که لمس می کنند درک کنند . با این همه ، کارشناسان معتقدند الفبای بریل بهترین امکانی است که در دسترس نابینایان قرار گرفته تا بتوانند حداقل نیازهای خواندن و نوشتن خود را رفع کنند .

نخستین ابتکار در به کارگیری نوشته های برجسته نابینایان در قرن چهاردهم میلادی در ایران آغاز شد و چهارصد سال پس از آن " والنین هوی " فرانسوی ، اولین مدرسه نابینایان را در پاریس تاسیس کرد که در آن کلماتی بسیار ساده و ابتدایی با حروف برجسته روی کاغذ چاپ و به نابینایان آموزش داده می شد . آنان با این روش تنها قادر به خواندن بودند ، بدون آنکه بتوانند بنویسند .

در نهایت " لویی بریل " موفق به ابداع روشی شد که بر اساس آن شش نقطه در دو ستون موازی روی سه خط افقی بیانگر 63 حرف ، عدد و علامت بودند و به گفته انجمن نابینایان هیچ زبان شناخته شده ای در دنیا نیست که مدعی شود قادر به اجرای این روش در زبان خود نیست.

" لویی " حدود سال 1809 در فرانسه متولد شد . وی در سن سه سالگی در اثر برخورد شی ء تیز به چشمانش در کارگاه پدرش ، نابینا گشت . وی دوران دبستان را در مدارس عادی روستای خود به اتمام رسانید و با حمایت پدر و مادر در شناخت استعدادهای بالقوه اش ، موفق به فراگیری چندین آلت موسیقی نیز شد .

" بریل " در سن 11 سالگی در پی آشنایی با یک افسر ارتش به نام " نیکلاس ماری " اولین گام را در جهت ابداع روش خود برداشت . و در سن 16 سالگی موفق به ابداع زبان شش نقطه ای خود شد اما بدون این که اوج موفقیت خود را لمس کند در سن 43 سالگی بر اثر بیماری سل ، دیده از دنیا فرو بست .

پس از مرگ " بریل " چهار مرد نابینا به رهبری دکتر " توماس آرمیتاژ " بر اهمیت این اختراع وقوف یافتند و انجمنی ایجاد کردند که سرانجام به موسسه ملی سلطنتی نابینایان مبدل گردید .

 در نهایت ،50 سال قبل خدمات " لویی بریل " در فرانسه مورد شناسایی رسمی قرار گرفت و سال 1925 پیکر او را به پاریس انتقال دادند و در پانتئون ، گورستان قهرمانان ملی فرانسه به خاک سپردند .

الفبای بریل فارسی

 

 

پ

 

 

 

 

ب

 

 

 

آ

 

 

 

 

 

ا

 

 

 

 

چ

 

 

 

ج

 

 

ث

 

 

ت

 

 

ذ

 

 

 

د

 

 

خ

 

 

 

ح

 

 

 

س

 

 

 

ژ

 

 

ز

 

 

ر

 

ط

 

 

ض

 

ص

 

 

 

ش

 

 

 

ف

 

 

 

غ

 

ع

ظ

 

 

 

ل

 

 

گ

 

 

 

 

ك

 

ق

 

 

 

ه

 

 

و

 

 

ن

 

 

 

م

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ی

بالای صفحه

 

اعجاز و شگفتيهاي رياضي در قرآن

اولين آيه قرآن « بسم الله الرحمن الرحيم » داراي 19 حرف عربي است.

 2- قرآن مجيد از 114 سوره تشکيل شده است و اين عدد به 19 قابل قسمت است. (19* 6)

3- اولين سوره اي که نازل شده است سوره علق (شماره 96) نوزدهمين سوره از آخر قرآن است.

4- سوره علق 19 آيه دارد.

5- سوره علق 285 حرف (19* 15) دارد.

6- اولين بار که جبرئيل امين با قرآن فرود آمد، 5 آيه اول سوره علق را آورد که شامل 19 کلمه است.

7- اين 19 کلمه 76 حرف (19* 4) دارد که به تعداد حروف « بسم الله الرحمن الرحيم » است.

8- دومين باري که جبرئيل فرود آمد 19 آيه اولي سوره قلم (شماره 68) را آورد که شامل 38 کلمه است.(19* 2)

9- سومين باري که جبرئيل فرود آمد 10 آيه اولي سوره مزمل (شماره 73) را آورد که شامل 57 کلمه (19* 3) است.

10- چهارمين بار که جبرئيل فرود آمد 30 آيه اولي سوره مدثر (شماره 74) را آورد که آخرين آيه آن  «بر دوزخ 19 فرشته موکلند» مي باشد.

11- پنجمين باري که جبرئيل فرود آمد اولين سوره کامل « فاتحة الکتاب » را آورد که با اولين بيانيه قرآن بسم الله الرحمن الرحيم (19 حرف) آغاز مي شود.

12- آفريننده ذوالجلال و عظيم الشأن با آيه 31 سوره مدثر به ما ياد مي دهد که چرا عدد 19 را انتخاب کرده است. پنج دليل زير را بيان مي نمايد:

الف - بي ايمانان را آشفته سازد.

ب - به خوبان يهود و نصارا اطمينان دهد که قرآن کتابي آسماني است.

ج - ايمان مؤمنان را تقويت نمايد.

د - تا هرگونه اثر شک و ترديد را از دل مسلمانان و خوبان يهود و مسيحيت بزدايد.

ه - تا منافقين و کفار را که سيستم اعدادي قرآن را قبول ندارند رسوا سازد.

13- آفريننده به ما مي آموزد که اين نظم اعدادي قرآن تذکري به تمام جهانيان است. (آيه 31 سوره مدثر) و يکي از معجزات عظيم قرآن است. (آيه 53)

14- هر کلمه از جمله آغازيه قرآن « بسم الله الرحمن الرحيم » در تمام قرآن به نحوي تکرار شده که به عدد 19 قابل قسمت است. بدين ترتيب که کلمه « اسم » 19 بار، کلمه « الله » 2698 (19* 42) بار، کلمه « الرحمن » 57 بار (19* 3 )، و کلمه « الرحيم » 114 بار ( 19* 6 ) ديده مي شود.

15- قرآن مجيد شامل اعداد بيشماري است. مثلاً ما موسي را براي چهل شب احضار کرديم، ما هفت آسمان را آفريديم و... . شمار اين اعداد در تمام قرآن 285 (19* 15) خواهد بود.

 

 16- اگر 285 عدد فوق را با هم جمع کنيم حاصل جمع 174591 (19* 9181) خواهد بود.

17- حتي اگر اعداد تکراري را از عدد فوق حذف نماييم حاصل جمع 162146 (19* 8534) خواهد بود.

18- سوره قاف که با حرف ق شروع مي شود (شماره 50) شامل 57 (19* 3) حرف ق است.

19- تنها سوره اي که در قرآن با حرف «ن» آغاز مي شود، سوره قلم است. (شماره 6) اين سوره 133 «ن» دارد که به 19 قابل قسمت است. (19* 7)

شرکت آوانت (اینترنت پر سرعت آوا)

۱-کافینت مجهز و پیشرفته

۲-ثبت نام کنکور و اعلام نتایج کنکور

۳- آموزش دوره های ICDLو ارائه مدرک معتبر انفور ماتیک

۴- ارائه خدمات اینترنتی (پروژه-تحقیق-پرینت)

۵-ارائه هر ۴کارت=۱کارت جایزه

اینترنت پر سرعت را با آوا تجربه کنید

اینترنت کم سرعت را فراموش کنید