همه چیز از همه جا

نوشته های سید محمد رضا مجابی

همه چیز از همه جا

نوشته های سید محمد رضا مجابی

فایل سیستم در سیستم عامل لینوکس

فایل سیستم در سیستم عامل لینوکس

سیستم فایل چیست؟ انواع چه هستند؟ سیستم ها چه هستند شایع ترین؟ و آنچه از آن در لینوکس استفاده می شود؟

تفاوت های بین آنها را؟

برای پاسخ به این سوال اجازه دهید ما را از نقطه زیر شروع :

فایل سیستم های :

همه ما می دانیم که ظرفیت ذخیره سازی بسیار وسیع هستند در سن ، عجیب است نه به گفتن است که گنجایش هارد دیسک 80GB ، توجه داشته باشید که یک محاسبه ساده می دانیم که تعداد زیادی از کتاب هایی که می تواند در دیسک ذخیره می شود (تقریبا معادل طوفان های کاغذ ابعاد چاپ 16:00 م x3 * 6 متر) حضور دارند در چند سانتی متر مکعب است.

اگر شما هم لازم نیست ساز و از این مقدار گسترده ای از داده ها برای تنظیم (ذخیره تحت عنوان بخوانند و در صورت نیاز) ، این مکانیسم به ما با سیستم های فایل ، که می تواند به عنوان ابزار دیده می شود تا اطمینان حاصل شود که خواندن و نوشتن فایل ها در یک رزرو امن و از دست دادن ارائه شده است. این بدان معنی است که هر گونه فرایند خواندن و یا نوشتن بر روی دیسک خواهد بود مسئول اجرای طرح است فایل سیستم.

انواع مختلفی از سیستم های فایل را نمی توان محدود وجود دارد ، و معمولا با فایل سیستم استفاده می شود سیستم عامل و نوع از سیستم های ذخیره مرکزی در ارتباط هستند فایل های مورد استفاده در سیستم عامل های مایکروسافت به عنوان مثال ، از فایل سیستم های مورد استفاده در سیستم های متفاوت ، مکینتاش ، و فایل سیستم مورد استفاده در دیسک سخت متفاوت است از فایل سیستم سی دی رام.

سیستم های زیر می توانید در نظر گرفته شود که معروف ترین و محبوب :

در ویندوز کارشناسی ارشد : چربی و سیستم انتیافاس.

در لینوکس: لینوکس پشتیبانی می کند تعداد زیادی از فایل سیستمها از جمله سیستم های فایل ، مایکروسافت ، در میان آنها ext ، ext2 ، ext3 ، reiserfs ، jfs ، مینیکس ، مبادله ، بیابان ، hfs ، hpfs ، xfs...

سیستم های لینوکس استفاده می کند ext ، reiserfs ، و شبانه به عنوان سیستم های ضروری سیستم عامل.

شکل زیر نشان میدهد که ساختار فیزیکی سیستم EXT :

فایل سیستم Ext است انواع مختلفی از بلوک ، از جمله دهه به اصطلاح از داده های حاوی مطالب از فایل ها و inodes نگهداری اطلاعات را که حاوی آدرس قرارداد -- بلوک -- اطلاعات دیگر ممکن نگه داشته شود یا نگه inodes

شکل زیر نشان می دهد که ساختار سیستم فایل آن را به عنوان کاربر ظاهر می شود :

لینوکس سیستم فایل به نظر می رسد ، کاربر را به شکل یک درخت است ، که پایه ریشه پوشه یا ریشه ، که با نماد

'/' که حاوی پوشه های سیستم ، که به نوبه خود حاوی فایل های سیستم و فایل های کاربر.

شرح شاخه اصلی :

"/" : پوشه پایه سیستم است.

"بن" ، "sbin" : شامل فایل ها و کلید های میانبر برای فایل های اجرایی

"برنامه نویس" : شامل پروفیل و دستگاه های در تماس باشید متصل به کامپیوتر است.

"و غیره" : شامل تنظیمات فایل ها را به سیستم ها و برنامه های نصب شده است.

"معاونت" : شامل قطعات اصلی سیستم ها و کتابخانه های نرم افزار رایج است.

"Mnt" : شامل پوشه ها برای دسترسی به فایل سیستمهای دیگر (به جز برای سیستم فایل های سیستم شما)

"مجموعه مقالات" : شامل اطلاعات مربوط به هسته

"اخطار" : حاوی هسته و فایل سیستم خاموش

"خانه" ، "ریشه" : کاربران ویژه پوشه ها (شبیه به اسناد و تنظیمات در ویندوز)

"Tmp" : فایل های موقت

"Usr" : فایل ها ، اجرای برنامه های

ما توجه داشته باشید که ساختار درختی قبلی به نام پیش فرض فایل سیستم مجازی سیستم فایل ، آن را نشان دهنده چیزی است که کاربر می بیند و آنچه که بر روی دیسک (فیزیکی سیستم فایل) نیست.

مزایای استفاده از انتیافاس :

فشرده سازی و رمزگذاری فایل ها و فهرست ، علاوه بر ویژگی های امنیتی ، که در آن شما می توانید Smahiat خواندن ، نوشتن را انتخاب کنید و اجرای هر کاربر و گروه کاربری.

معایب : تکه تکه شدن فایل های بزرگ ، به ویژه کسانی که با اندازه بزرگ است. در آهسته خواندن و نوشتن در صورت فعال سازی از فشرده سازی و رمزگذاری فایل های.

مزایای ext2 :

تعداد کمی از فایل های پراکنده که با سرعت بخشیدن به روند از خواندن ، Smahiat در سطح کاربران و گروهها ، ویژگیهای پیشرفته برای فایل (برای جلوگیری از اموال را به حذف فایل ، با امکان ویرایش ، یا فقط خواندنی اموال ، اموال فایل بازیابی شده است پس از نهایی حذف شد...)

لازم به ذکر است که قابلیت اضافه شده ext3 مجله ها ، که اجازه می دهد برای ذخیره کردن فایل بیشتر قابل اعتماد در هزینه از تکه تکه شدن فایل ها و فشرده ، و آخرین نسخه ext4 در تاریخ 2006/10/10 منتشر شد ، و با حمایت خود از ظرفیت ذخیره سازی تا 1 exabytes ، عدد شاخص از بلوک های فیزیکی مشخص در شرح یک ، علاوه بر امکان انتقال مستقیم به و از ext3.

ساختار سیستم فایل لینوکس و یونیکس

سیستم فایل هر کامپیوتر، امکان ذخیره سازی فایل ها و اطلاعات را روی آن فراهم می سازد. هنگامی که از داخل برنامه واژه پرداز خود سندی را ذخیره می کنید، این سیستم فایل است که تعیین می کند سند چگونه و کجا ذخیره شود.

ابزارهای ذخیره سازی مانند فلاپی دیسک ها، دیسک های سخت، درایوهای CD-ROM، درایوهای Zip و... تا قبل از اینکه سیستم عامل سیستم فایل را روی آنها تشکیل دهد، قابل استفاده نیستند.

سیستم فایلهای گوناگونی برای سیستم عامل های مبتنی بر یونیکس و لینوکس ارایه شده اند که برخی از آنها عبارتند از ext2، ext3، xfs، reiserfs و غیره. این سیستم فایل ها در جزییات فنی دارای تفاوت هایی با هم هستند ولی از نظر ساختاری که ایجاد می کنند مشابه بوده و تفاوت چندانی باهم ندارند. در این مقاله ما وارد جزییات فنی هر نوع از سیستم فایلها نشده و تنها ساختار آنها را بررسی خواهیم کرد.

سیستم فایل یا درخت؟

سیستم فایل سیستم عامل های مبتنی بر یونیکس و لینوکس بصورت یک درخت وارونه پیاده سازی شده است. در یونیکس و لینوکس دیگر شما چیزی به نام درایوهای A، C و ... ندارید. تمام ابزارها و سیستم فایلها شاخه هایی از این درخت وارونه هستند. مرکز این درخت ریشه یا root نام دارد که بالاترین سطح سیستم فایل را تشکیل می دهد. زیر ریشه، پوشه هایی قرار دارند که سایر قسمت های سیستم فایل را تشکیل می دهند که اکنون درباره آنها توضیح می دهم. تصویر 1 سیستم فایل سیستم های مبتنی بر یونیکس و لینوکس را نشان می دهد.

همانطور که می بینید سیستم فایل از تعداد زیادی پوشه تشکیل شده است که این پوشه ها تقریبا در تمامی سیستم عامل های مبتنی بر یونیکس و لینوکس مشترک هستند. اکنون به تشریح تک تک این شاخه ها پرداخته و در میان آن توضیحات اضافه را به شما ارایه خواهم کرد.

پارتیشن ها

در سیستم فایل سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس و یونیکس، دیسک های سخت می توانند پارتیشن های متعددی داشته باشند. در این صورت هر پارتیشن دارای یک نقطه اتصال یا mount point می باشد که در آن نقطه به درخت سیستم فایل متصل می شود. مثلا می توانید اطلاعات کاربران سیستم را در یک پارتیشن جداگانه ذخیره نموده و نقطه اتصال آنرا home تعیین کنید که محل قرارگیری اطلاعات کاربران است و به همین ترتیب.

بخش های درخت سیستم فایل

اکنون به بررسی تک تک شاخه های سیستم فایل می پردازیم. توجه داشته باشید که دسترسی به اکثر این شاخه ها فقط توسط کاربر ریشه امکان پذیر است.

- شاخه bin:

در این شاخه، دستورات سیستم عامل که برای تمام کاربران قابل دستیابی هستند و برخی دستورات مدیریتی سیستم قرار می گیرند.

- شاخه boot:

این شاخه که می تواند در یک پارتیشن جداگانه بوده و به پوشه boot متصل شده باشد، حاوی برنامه راه نداز بوت سیستم عامل می باشد. مانند Grub و Lilo.

- شاخه dev:

محل قرارگیری نقطه دسترسی های ابزارهای سخت افزاری است. مثلا تمام پورت ها، پارتیشن ها و... در اینجا دارای یک فایل هستند. برای مثال فایل dev/fd0 نشاندهنده فلاپی درایو سیستم است و به همین ترتیب. بسیاری از برنامه های کاربردی از این فایلهای دسترسی برای خواندن و نوشتن داده ها بر روی ابزار مورد نظرشان استفاده می کنند. مثلا یک برنامه کاربردی فایل dev/fd0 را باز کرده و در آن می نویسد. در حقیقت اطلاعات روی درایو فلاپی و دیسکی که در آن قرار دارد، نوشته خواهد شد.

- شاخه etc:

در این شاخه فایل های پیکربندی برنامه های سرویس دهنده و برخی فایلهای سیستمی دیگر قرار می گیرند. مثلا فایل پیکربندی سرویس دهنده وب آپاچی در سیستم های دبیان در etc/apache/http.conf قرار دارد و به همین ترتیب.

- شاخه home:

در این شاخه دایرکتوری های خانگی کاربران سیستم و اطلاعات آنها قرار می گیرد. بهتر است این شاخه در یک پارتیشن جداگانه قرار گرفته و متصل شود. این کار حفاظت از داده های کاربران را بالاتر خواهد برد. ضمنا در صورت نیاز به فرمت و نصب مجدد سیستم، اطلاعات کاربران دست نخورده باقی مانده و پس از نصب مجدد، کلیه تنظیمات شخصی و اطلاعات آنها بدون تغییر باقی خواهند ماند.

- شاخه lib:

این شاخه همانطور که از نام آن پیداست، محل قرار گیری فایل های کتابخانه برنامه ها است. این کتابخانه ها توسط برنامه های کاربردی و ابزارهای برنامه نویسی بکار گرفته می شوند.

- شاخه mnt:

این شاخه معمولا دارای زیرشاخه هایی مانند floppy و cdrom بوده و محل اتصال سنتی درایوهای فلاپی و CD-ROM می باشد. همچنین پارتیشن ها دیگر دیسک سخت را نیز می توانید در این شاخه متصل نمایید. البته اجباری به این کار وجود ندارد. مثلا در سیستم های مبتنی بر دبیان، درایوهای فلاپی و CDROM در شاخه های floppy و cdrom که در زیر ریشه قرار دارند، متصل می شوند. اتصال و برداشتن اتصال پارتیشن ها و درایوها با استفاده از دستور mount صورت می گیرد. اشتراکات شبکه را نیز می توانید در این شاخه متصل نمایید.

- شاخه proc:

این شاخه یک سیستم فایل مجازی است که برخی اطلاعات مربوط به سیستم و هسته از آن قابل دستیابی می باشد. مثلا فایل version در این شاخه حاوی اطلاعات هسته سیستم عامل مانند نسخه آن و ... می باشد.

- شاخه sbin:

دستورات و برنامه های مدیریتی سیستم در این شاخه قرار می گیرند که مخصوص کاربر root است.

- شاخه tmp:

محل قرارگیری برخی فایلهای موقتی برنامه های کاربردی است.

- شاخه usr:

بسیاری از برنامه های کاربردی در این شاخه نصب می شوند. مثلا Xwindow در این شاخه قرار دارد. همچنین برخی دستورات و دستورات مدیریتی نیز در مسیرهای usr/bin و usr/sbin قرار می گیرند.

- شاخه var:

این شاخه که معمولا در کامپیوترهای سرویس دهنده در یک پارتیشن جداگانه قرار می گیرد، مخصوص برنامه های سرویس دهنده ای مانند وب و FTP و بانکهای اطلاعاتی است. مثلا فایل های مربوط به یک وب سایت می توانند در var/www قرار گیرند. به دلیل اینکه در برخی از حملات DOS دیسک سخت سیستم با فایل های آشغال پر می شود، این شاخه را در یک پارتیشن جداگانه قرار می دهند که در صورت قرارگیری تحت حمله و پرشدن احتمالی دیسک سخت، کل سیستم عامل دچار وقفه نگردد و آسیب به همان قسمت محدود شود.

تمامی شاخه هایی که در بالا توضیح داده شد، می توانند در پارتیشن های جداگانه قرار داده شوند. ولی ضرورتی ندارد.

پارتیشن swap

هنگام نصب لینوکس، پارتیشنی به نام swap می سازید. کاربرد این پارتیشن چیست؟ این پارتیشن که تحت ساختار سیستم فایل جایی متصل نمی شود، محل قرارگیری swapping file لینوکس که همان حافظه مجازی روی دیسک سخت است، می باشد. بهتر است حجم آنرا برابر یا 2 برابر حافظه سیستم خود تعیین نمایید.